Thursday 23 February 2017

PENGALAMAN MENJAGA ANAK EKZEMA PART 1

Hai, salam semua rakan-rakan. Semoga anda sihat hari ini. Sudah ambil supplement harian belum??kalau belum cepat-cepat ambil untuk maintenance dalaman dan luaran badan kita . eh jangan pentingkan diri sendiri tau, kena upgrade kesihatan anak-anak syurga kita juga.

Pengalaman pertama ini sangat mencabar. Saya terpaksa mengambil cuti rehat 5 hari untuk memantau keadaan anak syurga ini. Pada mulanya saya sangat panic melihat keadaan kulit anak saya yang berbiji-biji seperti berair, dan yang lagi memilukan apabila anak saya ni menangis setiap malam sambil menggaru seluruh badan dia. Saya pun letak bedak dan baby oil untuk meredakan gatal tersebut. Setiap malam tidur dia tidak lena mungkin kerana badannya yang gatal.

Anak bongsu saya baru berumur 1 tahun 8 bulan. Pada mulanya saya tidak menyedari bahawa itu adalah ekzema sebab doktor pertama yang saya jumpa cakap itu jangkitan kutu hama. Doktor pun bagilah antibiotik. Punyalah saya risau, saya ikut nasihat doktor tu, rendam semua pakaian anak saya tu, kain cadar selimut, sarung bantal semua saya rendam dengan air panas setiap hari.

Memang sangat mencabar namun saya gagahi juga demi anak tercinta. Seminggu berlalu keadaan anak saya bertambah teruk. Saya pun terus bawa sekali lagi untuk berjumpa dengan doktor. Jumpa doktor kedua kali pun sama, doktor tu pun cakap jangkitan kutu hama. Sampailah kali ketiga barulah doktor ketiga ni cakap ekzema. Terkejut juga saya sebab anak sebelum ni tidak pernah mengalami masalah ekzema. Dan saya terus mengambil cuti rehat selama 5 hari  demi menjaga anak kecil saya ini. Saya anggap semua ni ujian tuhan. Saya pun redah dan terus ikut nasihat doktor tu.

Inilah pengalaman pertama saya menjaga anak ekzema. Saya kongsikan keadaan seluruh badan anak saya ini ya. Ini foto saya ambil semasa keadaan ekzema dia yang baru bermula. Tapi jangan gunakan foto ini untuk kegunaan peribadi pula.







Rakan - rakan sekalian saya sambung lagi cerita pasal ekzema ni esok ya. stay tuned!

                                                                                                                                                                         



                            

No comments:

Post a Comment